Koning toto
2018
TEam
Director
Gio Isenia
Service
HERO

Briefing
TOTO was lang een merk voor de oudere sportkijker. Veel voetbal, weinig verbeelding. Maar tijden veranderen. Jongeren zijn online, zoeken beleving, leven in cultuur en niet in campagnes. TBWA\NEBOKO ontwikkelde het concept voor Koning TOTO, met Donnie als Marradonnie. De stijl was uitgesproken, de boodschap duidelijk: TOTO moet relevant worden voor een nieuwe generatie. Aan ons de vraag: vertel het verhaal in beeld. Maak het rauw, poppy, visueel hard. Laat het voelen als iets uit de cultuur.
Approach
We pakten het aan als een clip, niet als een commercial. Alles draait om ritme, attitude en herkenning. De stijl van de popcultuur als uitgangspunt. Urban, speels, over the top, maar precies goed in toon. We werkten met sterke kleurcontrasten, gestileerde sets, snelle bewegingen, en references die jong publiek meteen begrijpt. De energie van muziek stond centraal: elk shot draagt, beweegt en ademt mee op de beat. De wereld die we neerzetten moest groter zijn dan voetbal alleen. Dit ging over stijl. Over eigenheid. Over cultuur. Wat begon als een enkele video werd uiteindelijk de visuele blauwdruk voor de hele Koning TOTO-lijn.

impact
De video werd meer dan een campagne. Het werd een shift. Niet alleen in imago, maar in hoe TOTO zich visueel en cultureel is gaan positioneren. De cijfers logen er niet om: – 53% omzetgroei – 45% meer spelers – Europese Gouden Effie Maar nog belangrijker: TOTO werd zichtbaar in cultuur. Niet als merk dat iets probeert. Maar als merk dat snapt waar het publiek zit. Wij vertaalden het concept naar een wereld die leeft in de hoofden, in de tijdlijnen, in de taal van een nieuwe generatie. We brachten Marradonnie tot leven. En gaven TOTO een nieuwe stem.